Orkestvereniging Amersfoort (OVA) speelt op zaterdag 23 november onder leiding van dirigent Hendrik Jan Brethouwer het programma ‘Ode aan de natuur’.

Het concert zal beginnen met enkele delen uit de orkestsuite ‘De Vogels’ van componist en musicoloog Ottorino Respighi vier vogels: de kip, de nachtegaal, de koekoek en de tedere duif. Zoals te verwachten valt, is dit werk uit 1927/1928 even sierlijk als het dier zelf. Elk dier is gebaseerd op thema's van 17e- en 18e-eeuwse componisten. Hierna speelt het orkest een stuk van de Russische componist Alexander Borodin die ons met stemmige muziek door de steppen van Centraal Azië leidt.

De 14-jarige Katja Naegele zal soleren in Dvořáks Romance voor viool en orkest. Dvořák gebruikte de natuur vaak als inspiratiebron van zijn muziek. Katja won eerder dit jaar de eerste prijs op het Nederlands Vioolconcours voor jong talent en studeert bij Wiesje Miedema aan de Sweelinck Academie.

Tot slot speelt het orkest de beroemde Tweede Symfonie van Brahms uit 1877. Dit werk kreeg als bijnaam de ‘Pastorale’. De componist schreef de muziek tijdens een vakantie in het landelijke zuiden van Oostenrijk. De ontroering voor de natuur laat zich horen in dit prachtige werk.

Datum, locatie en tijd
Datum: zaterdag 23 november 2024
Locatie: St. F. Xaveriuskerk (’t Zand 29 te Amersfoort)
Tijd: 20:00 uur (zaal open vanaf 19.30 uur)
Tickets in de voorverkoop zijn vanaf september verkrijgbaar via deze website.