Vrijdag 9 december 1910 is voor de Orkestvereniging Amersfoort een historische datum. Op die dag besluiten dertien dilettanten in de sociëteit Amicitia tot de oprichting van een nieuw orkest, met een proefperiode van een half jaar.

Zo begint de rijke geschiedenis van Orkestvereniging Amersfoort, opgericht omdat de orkestklas van de muziekschool niet kon blijven bestaan. Het plezier in samen spelen en samen muziek maken zorgden ervoor dat verschillende spelers in gesprek gingen over hoe verder kon worden gegaan. In het begin is het orkest nog een genoeglijk ensemble, maar het groeit in de eerste jaren snel uit tot een symfonieorkest. Het orkest wordt door de Amersfoortse samenleving vaak uitgenodigd voor o.a. liefdadigheidsconcerten. Vanwege de sociale functie krijgt de OVA in 1926 de eerste subsidie.

In de oorlog worden de repetities uiteindelijk tijdelijk gestaakt. Na de oorlog speelt de OVA onder bezielende leiding van de dirigent van hoogtepunt tot hoogtepunt. Er worden ook hoge eisen gesteld aan de leden, en er worden forse bedragen betaald voor solisten van naam. Eén evenement steekt er met kop en schouders bovenuit: Op dinsdagavond 1 mei 1951 treed Yehudi Menuhin in een volgepakte St. Joriskerk op als solist in het vioolconcert van Beethoven. Maar liefst veertienhonderd mensen klappen hun handen stuk!

De rijke geschiedenis van de OVA kent vele verhalen en hoogtepunten. Het FASO orkestenfestival, buitenland reizen, koorbegeleidingen, try-outs in verzorgingshuizen, kamermuziekavonden, het ontstaan van het AJO van onder de vleugels van de OVA, lief en leed van de leden dat wordt gedeeld.

Onder leiding van dirigent Hendrik Jan Brethouwer geeft het orkest steeds vaker een zomerconcert met een toegankelijk karakter, dat ook voor kinderen geschikt is. Met het geven van concerten voor kinderen proberen we jongeren enthousiast te maken ook muziek te gaan maken. Sinds jaar en dag krijgen getalenteerde jonge musici bij ons een kans om te soleren bij een symfonieorkest. Een aantal dat met ons gespeeld heeft behoort nu tot de topmusici van klassieke muziek in Nederland.

“Hoewel in Amersfoort meerdere fantastische orkesten bestaan, spant de Orkestvereniging Amersfoort qua inzet, programmering, sfeer en leeftijd de kroon!”, aldus burgemeester Lucas Bolsius in zijn toespraak tijdens het jubileumconcert in 2011.

De Orkestvereniging Amersfoort is onderscheiden met de Koninklijke Erepenning.